Większość już pewnie wie, że chodzi o baterię, którą można ładować – akumulator. Ale to tak jakby o BMW powiedzieć po prostu auto. Zdecydowanie zbyt ogólna definicja. Na rynku istnieje wiele różnych rodzajów takich baterii, czym więc nasz Li-Ion różni się od reszty?
Zacznijmy od początku – za tak ładnie brzmiącym skrótem stoi pełna nazwa: akumulator litowo-jonowy
Akumulator Li-Ion składa się z czterech zasadniczych elementów:
- elektrody dodatniej (katody) zbudowanej ze związków litu
- elektrody ujemnej (anody ) zbudowanej z porowatego węgla np. grafitu
- elektrolitu – mieszaniny organicznych rozpuszczalników, w której rozpuszczone są złożone chemicznie sole litowe. Elektrolit może być w formie ciekłej lub stałej w postaci przewodzących polimerów zawierających sole litu (LiPo). Dzięki elektrolitowi jony litu są w stanie się przemieszczać między elektrodami
- separatora – porowatej folii oddzielającej elektrody
Wiemy co znajduje się w środku, więc przyjrzyjmy się temu co tam się dzieje
W akumulatorze Li-Ion podstawą magazynowania energii jest ruch dodatnich jonów litu między anodą i katodą. Podczas ładowania jony przechodzą z katody do węglowej anody. Podczas rozładowywania te same jony wracają z anody do katody. Charakterystyczna budowa oraz sposób działania mają bezpośredni wpływ na cechy odróżniające Li-Ion od innych akumulatorów. Jedną z najważniejszych jest stosunkowo wysokie napięcie nominalne wynoszące 3.6V-3.7V (3.2V dla jednej z odmian ogniw Li-Ion – LiFePO4).
W pełni naładowana bateria ma 4.2V. Napięcie maleje stopniowo w procesie rozładowania, w przeciwieństwie do innych akumulatorów, których napięcie długo utrzymuje się na jednym poziomie by gwałtownie spaść gdy nastąpi rozładowanie. Owa cecha u Li-Ion umożliwia dokładniejsze śledzenie poziomu rozładowania. Swojej budowie akumulatory litowe zawdzięczają również dużą gęstość energii, która może przekroczyć 160Wh/kg. Warto również wspomnieć, że te akumulatory nie posiadają efektu pamięci, są żywotne i wolno ulegają samorozładowaniu.
Akumulatory li-ion cieszą się dużą popularnością wśród wielu innych urządzeń codziennego użytku. Rowery, deskorolki czy hulajnogi napędzane lub wspomagane energią elektryczną nie są już dla nas niczym nowym. Dotyczy to również urządzeń gospodarstwa domowego takich jak wkrętarki (i inne elektronarzędzia), odkurzacze, kosiarki, e-papierosy czy też zabawki, które dziś już w większości ‘napędzane’ są akumulatorami li-ion. Od pewnego czasu rośnie także zainteresowanie użyciem dużych pakietów akumulatorów litowo-jonowych (zazwyczaj od 20 do nawet 100 kWh) w samochodach i ciężarówkach. Wprowadzenie tych pojazdów do produkcji na skalę masową może w niedalekiej przyszłości wielokrotnie zwiększyć produkcję ogniw litowo-jonowych. Także producenci pojazdów z napędem hybrydowym coraz częściej zaczynają stosować ogniwa litowo-jonowe zamiast NiMH.
Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, w tym akumulatorów litowo-jonowych w naszych lampach, które nie wymagają tak intensywnego ładowania jak akumulatory żelowe, a jednocześnie kumulują odpowiednią ilość energii, zapewniając efektywne świecenie przez całą noc.
W naszych produktach wykorzystujemy akumulatory litowo-jonowe, które pozwalają utrzymać napięcie w okresie do 14 godzin ciągłego świecenia, a także są trwalsze od akumulatorów żelowych i mniejsze – co pozwala m.in. na poprawę estetyki lampy, a także wpływa na niższe koszty montażu. Akumulatory litowo-jonowe charakteryzują się znacznie wyższą „gęstością energii” niż akumulatory tradycyjne; kwasowe czy żelowe, co przekłada się na znaczące zmniejszenie rozmiarów i wagi przy takim samym lub dłuższym czasie pracy. Charakteryzują się one również wielokrotnie niższym zjawiskiem samoczynnego rozładowywania, więc nie rozładowują się tak łatwo w trakcie przechowywania. Akumulatory te można ładować w dowolnym momencie, nawet gdy nie są całkowicie rozładowane, bez wpływu na ich pojemność. Materiały używane w akumulatorach litowo-jonowych są bardziej przyjazne dla środowiska niż materiały stosowane w akumulatorach kwasowych czy żelowych
Przewagę akumulatorom li-ion nad innymi typami akumulatorów dają następujące zalety:
– niższa waga
– duża gęstość energii (wielokrotnie większa niż w porównaniu z NiCd oraz NiMH)
– brak efektu pamięci co oznacza, że taki akumulator można doładowywać w dowolnym momencie
– bardzo niski prąd samorozładowania
– możliwość poddania recyklingowi
– brak w składzie metali ciężkich (szkodliwych dla środowiska)
– wysoki zakres temperatury pracy (nawet od -20°C do 50°C)
– dłuższe życie (nawet do 3000 cykli) w porównaniu do akumulatorów kwasowo-ołowiowych i żelowych
– możliwość kilkukrotnie szybszego ładowania w porównaniu z innymi typami akumulatorów
– wysoką sprawnością (ok. 99%)